Elcykelordlistan

Typ av cykelventil

Cykelventiler är ett ämne som brukar ställa till med en viss förvirring och det det kan vara bra att veta vilken typ av cykelventil man vill ha vid byte av slang. Det finns tre huvudtyper. Presta (racerventil), Schrader (bilventil), Dunlop (Blixt- eller Woodsventil). Presta används främst på lite mer avancerade landsvägscyklar där man vill ha högt däckstryck. Den är också lättast. Ventilinsatsen går att byta på vissa av Prestaventilerna. Pumpas med samma typ av pump som används till Dunlopventilen. Kan inte pumpas med pumpar avsedda för bilar, och därmed kan man inte bara cykla in på bensinmacken för pumpning. Det finns dock adaptrar som hjälpligt löser det problemet, men då gäller det att ha den med sig. Man kan byta från Presta till Dunlop eller bilventil om fälgen är tillräckligt bred för att förstora hålet i fälgen. Dunlopventilen är den ventiltyp som användes på de flesta cykler förr. Ni som har några år på nacken minns säkert ventilgummit som satt på insatsen. Denna lilla centimeterlånga bit slang som efter ett tag hade en förmåga att torka ut och spricka. Ventilgummit ingick förr i alla reparationssatser för cykelslang. Sedan ersattes ventilinsatsen med ventilgummi, till den underhållsfria typ vi har idag med en liten kula som backventil. Ventilinsatsen går att byta. Pumpas med samma typ av pump som till Prestaventilen. Schrader är den ventiltyp som används på alla bilar och därmed är det lätt att hitta en lämplig pump vid behov, till exempel på en bensinmack. Insatsen går att byta. Den är vanlig på MTB-cyklar, men även på ”vanliga” cyklar. Man kan byta till Dunlop, men om man vill byta till Presta måste en liten adapter som förminskar hålet i fälgen användas.

I varukorgen

Din varukorg är tom

Jämför upp till 4 produkter