/ Användande

Ny elcykel-ägare? Så här tar du hand om din elcykel inför vårsäsongen

Din nyligen införskaffade elcykel kan vara en trogen kompanjon på vägarna, men som vilket fordon som helst beror dess prestanda på dess skick. Så vad kan du göra för att hålla din elcykel i topp-skick? Jack Swainston, verkstadsansvarig på Ecoride i Göteborg har svaren på alla dina frågor.

Vad bör jag tänka på som ny elcykel-ägare inför vårsäsongen?

Att införskaffa en elcykel kan vara lite av en ny och spännande upplevelse för många, speciellt för dem som inte har cyklat på flera år. Mitt första råd är att börja använda cykeln så snabbt som möjligt efter inköp, men att till en början göra det i trafiksituationer och miljöer som inte är för stressiga. Det finns två goda skäl till detta. Först och främst för att vänja sig vid cykeln och bli trygg med hur den fungerar och känns. För det andra, för dem som inte är vana vid att cykla i innerstaden kan det ibland kännas förvirrande och stressigt med all övrig trafik, vare sig det är andra cyklister, bilar, spårvagnar eller fotgängare. Att då redan vara bekväm och trygg med sin nya cykel kan kännas skönt. 

Är det stor skillnad på att ta hand om en elcykel kontra en vanlig cykel?

Det är något vi ofta får höra och som för många säkert kan vara avskräckande till en början. I det dagliga användandet är det egentligen bara två extra saker för våra kunder att tänka på jämfört med en vanlig cykel: displayen och batteriet. Det som kunden behöver tänka på är laddning av batteriet och om display och batteri ska/kan plockas med när elcykeln parkeras. Både displayen och batteriet är stöldbegärliga och bör om möjligt inte lämnas obevakade på elcykeln långa stunder. Sen finns det såklart fler elektroniska komponenter i en elcykel jämfört med en konventionell cykel som kan krångla, men om cykeln lämnas in på service med jämna mellanrum så brukar sådana problem bli minimala och lätta och snabba att åtgärda. 

Vad kan jag själv göra för att se till att min elcykel ska må så bra som möjligt i regnet och rusket?

Sol, vind och vatten (som en känd sångare sjöng) är sådant som du borde försöka skydda elcykeln från i den mån det är möjligt. Om cykeln får stå i solen långa perioder kan UV-strålningen göra att vissa ytor och komponenter bleks eller ändrar färg. Vindar kan få cykeln att välta om de är tillräckligt kraftiga. Regn kan göra så att delar på cykeln, till exempel kedjan, börjar rosta. När det är möjligt så ska du försöka skydda din elcykel från vädret, t.ex. parkera den under tak. Detta gäller framförallt om cykeln lämnas längre tidsperioder. I det dagliga användandet är det kanske inte alltid möjligt att skydda cykeln från regn och rusk, men det är inte heller hela världen. Elcykeln är robust och klarar av väder och vind. 

Hur tar jag bäst hand om min elcykels batteri?

Batteriet är det bultande hjärtat i din elcykel och bör därför tas hand om. Först och främst så rekommenderar vi att du tar med dig ditt batteri om du tänkt lämna din elcykel utom synhåll, om så bara för några minuter. Batterierna är stöldbegärliga och väldigt tråkiga att bli av med. På Ecoride har vi två olika sorters batterier, men för båda batterityperna rekommenderar vi att de laddas horisontellt på en plan yta. Det hindrar batteriet från att stötas till av misstag och skadas i fallet. Om batteriet är trögt att ta loss så rekommenderar vi att man sprayar lite oxide clean eller light oil spray på batteristiften. Ibland kan trögheten även bero på att batteristiften fått sig en törn. Ofta kan de då behövas bytas ut, men det är något vi gärna hjälper till med i verkstaden. Om batteriet inte används under en längre period, t.ex. vintertid, rekommenderar vi att batteriet underhållsladdas och förvaras laddat till 60-80% (eller 3 av 4 dioder på toppen av batteriet). Detta för att se till att batteriets livslängd är så lång som möjligt.

Hur varmt bör det bli innan jag förvarar elcykeln utomhus?

När det är möjligt så ska du alltid försöka ställa elcykeln under skydd eller i ett cykelskydd. Det gör elcykeln säkrare, renare och hjälper att hålla den i så bra skick som möjligt. I de fall där detta inte är möjligt så finns ingen orsak till panik. Försök bara att komma ihåg att plocka med dig batteri och display i den mån det är möjligt för att undvika stöld. Cykeln i sig är väldigt robust och klarar att vara ute i alla väderförhållanden, även i extrem kyla. Oftast är det värsta som händer att växelvajern fryser, men det kan lätt åtgärdas genom att blåsa ut vatten ur växelhöljet och ersätta växelvajern. 

Vart går jag för att få hjälp med service och hur ofta bör jag lämna in den för service?

För service rekommenderar vi att du går till någon av våra återförsäljare, vilka finns listade på vår hemsida, https://www.ecoride.se/elcykel-butiker/. När det gäller frågan om hur ofta, se svaret nedan.  

Hur ofta bör jag underhålla min elcykel och vad behövs göras?

Svaret på frågan om hur ofta din elcykel bör lämnas in på service beror på hur ofta, och hur långt, du cyklar. Sen kan svaret delas in i två delar: underhåll du kan göra själv och underhåll som görs i verkstaden. Underhåll du kan göra själv är till exempel att olja kedjan med jämna mellanrum och pumpa däcken. Att ta en titt på kedjan och känna på däcken kan vara bra att göra någon gång i månaden. Om du cyklar även på vintern så kan kedjan behövas oljas ännu oftare på grund av fukten och saltet på gatorna. När det kommer till professionell service i någon av våra verkstäder så rekommenderar vi att en vanlig cykelpendlare växelvis kommer in för en liten service och en större service var sjätte månad. För någon som cyklar lite då och då, eller kanske främst cyklar under sommaren, brukar det räcka med en service om året. 

Hur viktigt är det att smörja kedjan efter vintern?

Det här är lite av en kuggfråga. För vare sig du cyklar på vintern eller inte, så ska du alltid försöka hålla ett öga på kedjan, eller kanske till och med ett öra. Om du hör att kedjan låter torr, rasslar, gnisslar eller bara låter mer än vanligt, så kan det vara dags att smörja kedjan. Rent visuellt så ska kedjan inte se torr ut, inte vara rostig eller för smutsig. Om du ska plocka ut din älskade elcykel efter vinterförvaring så är det alltid ett måste att smörja kedjan och pumpa däcken! 

Vilken typ av olja kan jag använda?

Bra fråga, som vi ofta får. Det finns många olika typer av kedjeolja tillgängliga på marknaden idag, skapade för att passa i olika årstider och förhållanden. `Dry lube´-oljor är till exempel jättebra under sommarens väderförhållanden, eftersom de oftare är renare och gör att det inte fastnar lika mycket smuts på kedjan. Nackdelen med sådana oljor är att de försvinner snabbare och därför kräver att man smörjer kedjan oftare. `Wet oils` å andra sidan fungerar bra året runt, men nackdelen är att de drar till sig mer smuts, vilket gör att man bör torka av smutsen från kedjan med en trasa med jämna mellanrum. Undvik att använda olika typer av multispray, såsom WD40 eller X4, eftersom de kommer att avlägsna allt fett och olja från kedjan. De kan användas för som avfettning till kedjorna, innan ny kedjeolja appliceras. För bästa resultat: använd avfettning på kedjan, torka av smuts och applicera ny olja. Glöm inte att torka bort överflödig olja med en trasa.

Min elcykel har börjat gå ’tungt’, vad beror det på och vad kan jag göra åt saken?

Så din cykel känns inte helt som den ska? Bara lugn, det är något som kommer hända alla som cyklar ofta. Det första du kan göra är att ta en titt på cykeln. Har något fastnat mellan hjulen och stänkskärmen? Hur är skicket på däcken och kedjan? Är det tillräckligt med luft i däcken? 4bar/60PSI brukar vara tillräckligt. Hur ser kedjan ut? Har den tillräckligt med olja eller är den torr? Så allt hittills verkar bra, men motorn fungerar inte? Titta så att motorkabeln sitter i ordentligt och se efter om displayen är korrekt ansluten och hopskruvad. På änden av kablarna finns pilar som ska vara i linje när de ansluts. Om du har kollat alla dessa grejer och problemet kvarstår, eller om problemet har att göra med växlarna eller bromsarna, då är det dags att kontakta din vänliga lokala cykelreparatör. 

Innan du lämnar in din elcykel så finns det ytterligare några saker du kan göra för att hjälpa din reparatör. Det första gäller displayen. Startar displayen, lyser den alltid, eller slocknar den efter en stund? Detta kan hjälpa reparatören att avgöra om problemet orsakas av batteriet eller motorn. Och kanske viktigast av allt: visar displayen någon/några felkoder? Vilka? Det är information som kan hjälpa oss mycket vid felsökningen. För det andra, låter cykeln något när du trampar på pedalerna? När du slutar trampa? Varifrån verkar eventuella ljud komma ifrån? Cykelns fram- eller bakdel? Mitten? Och till sist, fungerar motorn när du använder gångassistansen/tumgasen? Du skulle bli förvånad om du visste hur mycket den informationen kan snabba på felsökningen och reparationsprocessen. 

Senaste
Inblick / 200922

Ecoride 2.0! Lite snyggare och lite bättre elcyklar.

Inblick / 200920

Ride + Life – livet mellan A till B

Användande / 200919

AVS klicksystem – Lasta med smarta korgar och väskor

Användande / 190920

Jag har skaffat elcykel… så vad gör jag nu?

Användande / 210709

Cykla på semestern – Allt du behöver veta för hemestern

Användande / 210629

Butikschefen berättar: “Elcykeln har blivit ett alternativ till bilen”

Användande / 210526

Kundporträtt: Elcykeln har totalt förändrat Waldeans vardag

Inblick / 210506

Ecoride återigen på prispallen i Aftonbladets elcykeltest

Användande / 210413

Motverka stress med ett liv i rörelse

Användande / 210329

Kundporträtt: Elcykeln från Ecoride är Ulla-Britts bästa vän

Användande / 210317

5 saker att tänka på när du väljer elcykel

Användande / 210310

Kundporträtt: Jan och Fia sålde bilen efter elcykel-köpet

Användande / 210212

Ny elcykel-ägare? Så här tar du hand om din elcykel inför vårsäsongen

Användande / 210128

Kundporträtt: Maria tar elcykeln både till jobbet och stranden

Användande / 210121

5 smarta tips för dig som tänkt cykla i vinter

Användande / 210118

5 tips för att rivstarta det nya året

Köpguide / 200924

Våra modellserier – Ambassador, Tripper, Flexer och Loader.

Inblick / 200923

Walleräng modular E-bikes gifts ihop med Ecoride

Köpguide / 200920

Elcykeln – så funkar den

Köpguide / 200909

Elcykelsystem – Ecoride Drive System (EDS) – 36V 16Ah batteri och färgdisplay.

Köpguide / 200902

Elcykelsystem – Shimano Steps – Ett mittmotorsystem från cykelgiganten Shimano

Inblick / 200820

Design och kvalitet – Vår kärlek för detaljer

Användande / 200620

Ecoride vinnare i elcykeltest – Bäst i test

Köpguide / 200420

Nyhet – Ecorides 3-hjuliga lådelcykel – Loader

Inblick / 200409

Två Ecoride-modeller hyllas i Aftonbladets elcykeltest.

Inblick / 200220

Vill du cykla bort 15 dagars bilkö med en elcykel?

Inblick / 190920

Så snabbt sparade Hanna pengar på sin elcykel.

I varukorgen

Din varukorg är tom

Jämför upp till 4 produkter